Eerste weekje - Reisverslag uit Viljandi, Estland van Ilse Otten - WaarBenJij.nu Eerste weekje - Reisverslag uit Viljandi, Estland van Ilse Otten - WaarBenJij.nu

Eerste weekje

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 September 2012 | Estland, Viljandi

Hallo allemaal,

Hier weer even een verslag vanuit Estland. De eerste week zit erop, de tijd is voorbij gevlogen. Sadie en ik lopen stage in de forensische psychiatrie. Super interessant! In Nederland kan dat niet zomaar. Het is een groot gebouw met twee verdiepingen. Op de tweede verdieping zitten de zware misdadigers die moeilijk zijn, agressief bijvoorbeeld. Op de eerste afdeling zitten ook zware misdadigers maar die zijn wat makkelijker te handelen. Er loopt veel bewaking rond, mannen in groene pakjes die de boel in de gaten houden. Ook hangen er overal camera's en zit bijna alles drie keer op slot, de deuren bijvoorbeeld. Er zijn 99 clienten. Ze slapen met zijn drieen of soms zelfs met zijn vieren op een kamer. Niet te doen! 's Ochtends gaan de meeste werken. Ze moeten van een soort oude lakens het katoen en de wol scheiden. Echt een rot klusje! Ze krijgen hier ook maar 17 cent per kilo voor. Maar ze hebben wel wat te doen. Verder hebben ze een soort creatieve ruimte en tv kamer waar ze zich de rest van de dag mee moeten vermaken. En een ping pong tafel! We hebben vier clienten geinterviewd, waarvoor ze vast zitten, wat voor ziekte ze hebben etc. Ze zijn best open en willen ons allemaal graag helpen.
We zijn ook rondgeleid op het terrein en hebben op meerdere afdelingen even een kijkje genomen bijvoorbeeld longstay, shortstay, special care, TBC en rehabilitation (ook wel de junkies genoemd).
Woensdag zijn we met ongeveer 25 clienten naar de dierentuin geweest. Even lekker een dagje er tussen uit. Er waren niet zo heel veel dieren maar er was wel een hele leuke beer! Daarna gingen we nog naar een of ander museum maar dat was allemaal in het ests dus we snapten er vrij weinig van.
Donderdag was ik jarig! De meiden hadden een ontbijtje voor me gemaakt, super leuk! De hele tafel stond vol met allemaal lekkere dingen. 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest.
Het weekend hebben we eigenlijk heel weinig gedaan. Sadie en ik voelden ons namelijk nogal beroerd. Keelpijn, hoesten, gewoon niet zo lekker.
De volgende weekenden willen we uitstapjes gaan maken naar verschillende steden, nu al zin in!

Tot snel,

Liefs,